Veel mensen hebben al een hele weg afgelegd voor ze dan toch met hun vraag of verhaal komen. Ze hebben dat soms uitgesteld omdat ze beschaamd zijn of niet goed durven. Het is daarom heel belangrijk ervoor te zorgen dat ze kunnen ontvangen worden in een rustige ruimte.
Zorg ervoor dat er geen ‘publiek’ aanwezig is als de (hulp)vrager zijn verhaal doet en je vragen beantwoordt …
Het is nodig dat er een ruimte is die als een ‘veilige plek’ kan worden beschouwd om in alle rust en zonder storingen te kunnen doorpraten.
Aan een balie moeten de mensen hun verhaal niet helemaal vertellen. Spreek de (hulp)vrager daar vriendelijk op aan. Maak duidelijk dat de balie er enkel is om vragen te stellen over de algemene werking, afspraken te maken, door te verwijzen, … Zorg bij het onthaal voor een plek waar mensen rustig kunnen telefoneren met een interne medewerker (bv. om een afspraak te maken). Richt de ruimte, balie, … zo in dat ze zoveel mogelijk afzondering kan bieden.