Wees vriendelijk

wees-vriendelijkHet kan zijn dat de (hulp)vrager zich niet zo goed voelt bij (het begin van) het gesprek. Het is wel belangrijk om tot een goed gesprek te kunnen komen. Dus moet iedereen zich op zijn gemak voelen. Doe wat daarvoor nodig is.

Vriendelijk zijn helpt enorm. Geef bijvoorbeeld een stevige hand,  zeker als de (hulp)vrager zelf de hand uitsteekt. Zeg  ‘welkom’  en open het gesprek bijvoorbeeld met een vraag of ‘ga maar zitten, a.u.b.’.  Dat nodigt uit.
Zet een vriendelijk gezicht op: glimlach, maak oogcontact.

Vergeet niet dat de afstand tussen jullie ook invloed heeft. Hoe meer afstand, hoe meer kans dat de (hulp)vrager moeilijker op dreef komt. Zit je tegenover elkaar met een bureau ertussen, zit je naast elkaar, samen op de hoek van de tafel of is er iets anders mogelijk?

Sta (of zit) op dezelfde hoogte, buig je naar de (hulp)vrager toe, spreek op een vriendelijke toon. Belangrijk is vriendelijk te blijven in je aanpak en je taal, ook als er een probleem ontstaat. Kleineer de (hulp)vrager dus niet, wees niet brutaal, ….

Ook al is het probleem niet opgelost of zijn de feiten negatief, dan bestaat toch de kans dat iedereen kan terugkijken op een positief contact. Zodat verdere contacten gemakkelijker kunnen verlopen.